Nofitech kjøper selskapet Aqua Innovasjon
RAS leverandøren Nofitech kjøper selskapet Aqua Innovasjon på Eide og sikrer seg dermed tilgang til kapasitet og spesialkompetanse på prefabrikkering av deler i PE (polyetylen).
Denne artikkelen er eldre enn to år.
Selskapet leverer også andre komponenter til oppdrettsanlegg, melder Nofitech i en pressemelding.
Nofitech designer og leverer standardiserte og modulbaserte storskala RAS-anlegg til landbasert oppdrett: settefisk, postsmolt, matfisk og stamfisk. Selskapet har hittil levert 9 modulbaserte RAS-anlegg i Norge og Japan. Nofitech var først ute med postsmolt RAS-anlegg designet for sjøvann. Alle modulene kan driftes med både sjøvann og ferskvann.
— Aqua Innovasjon er et selskap med stor erfaring og kompetanse. Oppkjøpet er en viktig del av vår vekststrategi, forteller administrerende direktør Robert Hundstad.
— Vi har flere veldig spennende prosjekt på gang og da er det viktig for oss å sikre at vi har både kompetanse og kapasitet i egen organisasjon. Vi ønsker å ha kontroll på kritiske deler av vår egen verdikjede, utdyper han i pressemeldingen.
Siden starten i 2011 har gründerne i Nofitech utviklet konseptet i samarbeid med kunder som Salmar, Hardingsmolt og Erko Settefisk.
I pressemeldingen skriver de at de gjør mest mulig ferdig på forhånd ved å bruke prefabrikkerte elementer.
- Vi bygger egentlig like moduler hver gang, forteller Geir Løvik. Han er prosjektleder og var med på å starte selskapet.
Han påpeker at det er forskjell på å sette sammen avanserte rørarrangement under ideelle forhold i en fabrikk, og det å stå ute i en grøft å sveise sammen rørdeler på byggeplassen.
- Ferdige deler stiller mindre krav til de som skal sette det sammen på stedet og det er mange færre punkt som skal sveises. Dermed går det fortere og med mindre sjanse for feil.
— Det er en del av vår strategi å øke prefabrikkeringsgraden på det vi leverer. Det gjør også prosessen med dokumentering og sertifisering mye enklere. Våre løsninger er godkjent etter standarden NS 9416, sier Hundstad.