På Val skoler har de etablert et eget akvaponianlegg. Med CircVet ønsker man å etablere flere slike anlegg. Her får lærere, elever og næringslivet testet ut gjennom praksis hvordan blå og grønn næring kan gi synergier til hverandre.

Ønsker flere akvaponianlegg

Fem nordiske opplæringsinstitusjoner har gått sammen for å øke kompetansen om sirkulær økonomi og bærekraft innen yrkesutdanninger.

Publisert

21. og 22. november er det kickoff for prosjektet, som har fått navnet CircVet (Circularity in VET Schools), på Campus Blå i Brønnøysund. 

Sirkulærøkonomi i fokus på nordiske skoler

  • Prosjektet CircVet, støttet av Erasmus+, fokuserer på sirkulærøkonomi i naturbruksskoler.
  • Det involverer partnere fra Norge, Danmark og Sverige for å utvikle læremidler og infrastruktur.
  • Målet er å styrke kompetansen i skolesektoren og samarbeide med næringslivet for bærekraftige løsninger.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

CircVet er et treårig prosjekt støttet av Erasmus+ og har fokus på opplæring innen sirkulærøkonomi for naturbruksskoler. Prosjektet skal bidra til å utvikle digitale og fysiske læremidler for både blå og grønn utdanning.

Halvor Mortensen

– Målet med prosjektet er å styrke våre ansatte sin kunnskap og kompetanse om sirkulærøkonomi. Dette gjøres gjennom å utarbeide læremateriell som kan brukes i opplæringen, samt etablere relevant infrastruktur. Dette kan være til både undervisning eller som testarena for sirkulær matproduksjon og bærekraftige løsninger i samarbeid med næringslivet og FoU-aktører, forteller prosjektleder Halvor Mortensen, som til daglig jobber ved Val skoler.

Sammen med Val skoler er Viden Djurs og Kattegatcentret fra Danmark, Campus Roslagen fra Sverige og Campus Blå fra Norge partnere i prosjektet. I tillegg er Oceanize, Nord universitet, NCE Aquatech Cluster, Johannas stadsodlingar, Aarhus Universitet og Mittuniversitet med som assosierte partnere i prosjektet.

En viktig del av prosjektet er å involvere næringslivet, både som deltakere, foredragsholdere og vertskap. Målet er at næringslivet både kan få innspill rundt eget fag, samtidig som de deler egen kunnskap. En av aktørene som bidrar er Oceanize, som har spesialisert seg på resirkulering av plast fra havbruksnæringen. 

Erasmus+

  • Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. 
  • Det er det største utdannings­programmet i verden. 
  • Programmet støtter prosjekt i hele utdanningsløpet: barnehage, grunnskole, videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning, høyere utdanning og voksenopplæring.
  • Erasmus+ skal bidra til kvalitet i utdanning gjennom inkludering og mangfold, aktivt medborgerskap, og digital og grønn omstilling.
  • Programmet er finansiert av Europakommisjonen. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse er nasjonalt kontor for utdanningsdelen av programmet.

Helene Øyangen Lindberg, R & D Manager i Oceanize, er glad for at skolene fokuserer på sirkulær økonomi, og mener de har gjensidig bruk for hverandre.

Helene Lindberg

– I tillegg til at vi kan lære noe selv, håper vi å gi tilbake nyttig informasjon. Disse skolene utdanner folk som blant annet skal jobbe i akvakultur-bransjen. For oss er det en investering for fremtiden at disse har de rette holdningene og økt kompetanse om sirkulær økonomi. Samtidig er mange av systemene vi bruker ganske nye, og langt fra strømlinjeformede. Flere folk som har økt kompetanse rundt dette vil være med på å bidra til utviklingen av hele bransjen. sier Lindberg.

Prosjektleder Halvor Mortensen forteller at det generelt er lite kompetanse i skolesektoren på dette emnet, og håper at prosjektet skal bidra med å endre dette. Samtidig er han ambisiøs på vegne av deltakerne, og mener prosjektet kan sette skolene i stand til å bli ledende innen sirkulær økonomi og bærekraft i Norden. Prosjektet er støttet av Erasmus+, EU sitt program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett, noe som gir muligheter til samarbeid på tvers av landegrenser.

– Det å ta sirkulær inn i utdanning på yrkesutdanning er nybrottsarbeid. Selv om vi er naturbruksskoler fra forskjellige land, både i blå og grønn sektor, så jobber vi mot et felles mål. Erasmus+ bidrar til at dette samarbeidet er mulig, og vi kan se på felles utfordringer og muligheter til å finne felles løsninger. I dette prosjektet skal vi utveksle erfaringer og ideer, og sette dette i system, avslutter Mortensen.

På Val skoler har de etablert et eget akvaponianlegg.