Ønsker flere akvaponianlegg
Fem nordiske opplæringsinstitusjoner har gått sammen for å øke kompetansen om sirkulær økonomi og bærekraft innen yrkesutdanninger.
21. og 22. november er det kickoff for prosjektet, som har fått navnet CircVet (Circularity in VET Schools), på Campus Blå i Brønnøysund.
CircVet er et treårig prosjekt støttet av Erasmus+ og har fokus på opplæring innen sirkulærøkonomi for naturbruksskoler. Prosjektet skal bidra til å utvikle digitale og fysiske læremidler for både blå og grønn utdanning.
– Målet med prosjektet er å styrke våre ansatte sin kunnskap og kompetanse om sirkulærøkonomi. Dette gjøres gjennom å utarbeide læremateriell som kan brukes i opplæringen, samt etablere relevant infrastruktur. Dette kan være til både undervisning eller som testarena for sirkulær matproduksjon og bærekraftige løsninger i samarbeid med næringslivet og FoU-aktører, forteller prosjektleder Halvor Mortensen, som til daglig jobber ved Val skoler.
Sammen med Val skoler er Viden Djurs og Kattegatcentret fra Danmark, Campus Roslagen fra Sverige og Campus Blå fra Norge partnere i prosjektet. I tillegg er Oceanize, Nord universitet, NCE Aquatech Cluster, Johannas stadsodlingar, Aarhus Universitet og Mittuniversitet med som assosierte partnere i prosjektet.
En viktig del av prosjektet er å involvere næringslivet, både som deltakere, foredragsholdere og vertskap. Målet er at næringslivet både kan få innspill rundt eget fag, samtidig som de deler egen kunnskap. En av aktørene som bidrar er Oceanize, som har spesialisert seg på resirkulering av plast fra havbruksnæringen.
Helene Øyangen Lindberg, R & D Manager i Oceanize, er glad for at skolene fokuserer på sirkulær økonomi, og mener de har gjensidig bruk for hverandre.
– I tillegg til at vi kan lære noe selv, håper vi å gi tilbake nyttig informasjon. Disse skolene utdanner folk som blant annet skal jobbe i akvakultur-bransjen. For oss er det en investering for fremtiden at disse har de rette holdningene og økt kompetanse om sirkulær økonomi. Samtidig er mange av systemene vi bruker ganske nye, og langt fra strømlinjeformede. Flere folk som har økt kompetanse rundt dette vil være med på å bidra til utviklingen av hele bransjen. sier Lindberg.
Prosjektleder Halvor Mortensen forteller at det generelt er lite kompetanse i skolesektoren på dette emnet, og håper at prosjektet skal bidra med å endre dette. Samtidig er han ambisiøs på vegne av deltakerne, og mener prosjektet kan sette skolene i stand til å bli ledende innen sirkulær økonomi og bærekraft i Norden. Prosjektet er støttet av Erasmus+, EU sitt program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett, noe som gir muligheter til samarbeid på tvers av landegrenser.
– Det å ta sirkulær inn i utdanning på yrkesutdanning er nybrottsarbeid. Selv om vi er naturbruksskoler fra forskjellige land, både i blå og grønn sektor, så jobber vi mot et felles mål. Erasmus+ bidrar til at dette samarbeidet er mulig, og vi kan se på felles utfordringer og muligheter til å finne felles løsninger. I dette prosjektet skal vi utveksle erfaringer og ideer, og sette dette i system, avslutter Mortensen.