Ny ledelse i Oceanspace Media
Oceanspace Media er resultatet av en klyngebasert plattform for fagmedier i havbruk, fiskeri og shipping. Fra nye kontorlokaler ved hovedkontoret i Bergen styrker selskapet ledelsen med ny daglig leder og ny ansvarlig redaktør.
- Dette blir et løft for selskapet, sier eier og avtroppende ansvarlig redaktør og daglig leder, Gustav Erik Blaalid i det han ønsker Pål Mugaas Jensen velkommen som ny ansvarlig redaktør og Christian Lawley som ny daglig leder for den norske og engelske delen av selskapet. Selv fortsetter Blaalid som styreleder og går over i stilling som forretningsutvikler.
Pål Mugaas Jensen har vært ansatt i Norsk Fiskeoppdrett siden 1998. Siden 2008 har han vært redaktør for Norsk Fiskeoppdrett og Kyst.no. De siste to årene har han tatt hånd om en av Oceanspace Media sine nysatsinger, LandbasedAQ - magasin og webside med primært fokus på landbasert oppdrettsproduksjon, både settefisk og matfisk.
- Dette blir kjempespennende. Å få det overordnede redaksjonelle ansvaret for det som er noen av Norges viktigste næringer både historisk og fremover, er et oppdrag jeg går til med stor entusiasme, sier han.
Selv om han nå blir ansvarlig redaktør for alle de norske titlene (og den engelske) vil han fortsatt ha det operative redaktøransvaret for LandbasedAQ også inntil videre.
Den nye daglige lederen, Christian Lawley, har lang erfaring fra salg og markedsføring og begynte i Norsk Fiskeoppdrett i 2022 som salgssjef for merkevarene Norsk Fiskeoppdrett, Skipsrevyen og Kystmagasinet. Fra mai 2023 overtar han altså rollen som daglig leder for virksomheten.
- Det er med stor glede og ære jeg overtar stafettpinnen etter Gustav-Erik. Vi har nå et unikt utgangspunkt bestående av godt forankrede merkevarer og er overbevist om at med den faglige ekspertisen vi har her i organisasjonen, kommer Oceanspace til å fortsatt å vokse i årene framover, sier Lawley.
Selskap i utvikling
Med fokus på forretningsutvikling så har Oceanspace Media en voksende avdeling i Chile som med SalmonExpert på vel ti år har blitt det ledende havbruksmediet i landet som er nest største lakseprodusenten i verden.
- I fjor satset vi også på et nytt maritimt magasin i Chile, Agenda Marìtima, og i år jobber vi med flere andre prosjekter, forteller Blaalid. Han legger til at det også fra hovedkontoret i Bergen drives utvikling.
- Kyst24Jobb og kyst24 er nye web-sider som er under utvikling til å bli selvstendige forretningsområder, så her skjer det mye spennende, sier han.
Nye lokaler
Som en konsekvens av at Oceanspace Media har vokst de siste årene meldte behovet seg for flere kontorplasser.
Resultatet ble at Damsgårdsveien 40 ble kjøpt i fjor, og at de 16 ansatte i Bergen flyttet inn i de moderne lokalene fra nyttår av.