Per Håkon Stenhaug er ny direktør for rekruttering i Seafood People, og vil jobbe fra deres nye kontor i Oslo, samt pendle til hovedkontoret i Bergen.

Går fra Pure Salmon Kaldnes til Seafood People

Per Håkon Stenhaug har vært kommunikasjonssjef i nær tre år i Pure Salmon Kaldnes, og vender nå tilbake til Seafood People. - Jeg har klokketro på havbruksnæringen, og store forventninger for årene fremover, sier han.

Per Håkon Stenhaug (57) kommer fra en stilling som direktør for kommunikasjon og HR i Pure Salmon Kaldnes og startet 5. desember i konsulentselskapet Seafood People, hvor han har tidligere jobbet.

Denne gang er det i ny rolle som direktør for rekruttering, med den engelske tittelen «Director People & Executive Search».

- Jeg synes det er veldig spennende å være tilbake i Seafood People, og ser en stor utvikling som har skjedd i selskapet de siste tre årene. De har virkelig satset under pandemien og bygget en solid bedrift med over 20 ansatte. Det jeg synes er spesielt spennende er at porteføljen til bedriften er mye bredere nå og jeg ser frem til å jobbe med rekruttering av ansatte til havbruksnæringen, sier han til LandbasedAQ.

Per Håkon Stenhaug kommer fra jobben som kommunikasjonssjef i Pure Salmon Kaldnes, og skal nå være direktør for rekruttering i konsulentselskapet Seafood People, hvor han har tidligere jobbet. Han mener han er kommet tilbake til et sterkere selskap, som har en mye bredere portefølje enn for tre år siden.

Stenhaug sier han er en fyr som ser glasset som halvfullt, og mener at på tross av tiden næringen nå går gjennom med uro rundt grunnrenteskatt og permitteringer, har han stort tro på at næringen vil komme godt ut av dette på tross av den planlagte lakseskatten.

- Ketsjupeffekten vil nok komme til sommeren, og jeg har klokketro på havbruksnæringen, og store forventninger for årene fremover, sier han.

Per Håkon vil ha base i Oslo og får blant annet som oppgave å bidra til Seafood Peoples videre vekstambisjoner på flere områder.

Hos forrige arbeidsgiver, Krüger Kaldnes var Per Håkon leder for HR, HMS, kvalitet og markedsføring frem til oppkjøpet av 8F Asset management, deretter gikk han til stillingen som Director Business Services, med ansvar for flere avdelinger som HR, HMS, kvalitet, IT, rekruttering, akademi, markedsføring og kommunikasjon.

Før han gikk til Krüger Kaldnes var Per Håkon seniorrådgiver i Seafood People. Stenhaug har også tidligere arbeidet som direktør for det nordiske rekrutterings- og bemanningsselskapet People AS, hvor han var ansvarlig for salg, kommunikasjon og markedsføring, og før den tid salgs- og markedssjef i IntraFish Media, senere jobbet han i lignende stilling for NHST, utgiver av blant annet Dagens Næringsliv og Intrafish.

– Jeg er svært glad for å være tilbake i Seafood People igjen, det er litt som å «komme hjem», sier Stenhaug.

Thomas Bakke, administrerende direktør i Seafood People sier i en pressemelding at de er glade for å ha Per Håkon tilbake på laget vårt.

Per Håkon Stenhaug forteller han på fritiden er en ivrig birøkter og trives godt sammen med biene sine.

- Med sin lange yrkeserfaring med å rekruttere og utvikle organisasjoner, er han godt posisjonert for å skape verdier både i teamet vårt og hos våre kunder umiddelbart, legger han til.

Birøkter på si

Stenhaug sier han kommer til å være mye i Bergen, men vil også jobbe fra deres nye kontor i Oslo.

- Jeg bor i Oslo, men vil pendle mye til Bergen, sier 57-åringen.

Stenhaug er utdannet ved BI, og har etterutdanning innenfor kommunikasjonsrådgiving, samt en rekke sertifiseringer innenfor rekruttering.

Han forteller han er også sertifisert bi-røkter, og har egen produksjon av honning som går under navnet Biotopia.

- Mange av mine honningglass vil ligge under juletreet til venner og familie i år. Det er veldig givende å ha en slik hobby og ikke minst gjøre noe helt annet enn min daglige jobb, sier han avslutningsvis.

Per Håkon Stenhaug er ivirg birøkter og sier at en enkelt bie produserer tilsvarende en teskei honning gjennom sitt liv.
Per Håkon Stenhaug er sertifisert bi-røkter, og har egen produksjon av honning som går under navnet Biotopia.