Illustrasjonen viser OptiRAS 2.0 til venstre, 30 meter i diameter, og oppgradert OptiRAS Pilot (Ø 22), på Leirvik verft.

Har levert batch 2 og flytter sørover

OptiRAS AS melder at de er på vei inn i en ny og spennende fase, hvor de vil ta steget fra pilotprosjekt til kommersiell drift i stor skala.

Publisert Sist oppdatert

OptiRAS opplyser at de nå har levert 80 000 postsmolt til Bremnes Seashore sin lokalitet, Krossholmen og med det feirer selskapet to vellykkede batcher. 

Pilottanken flyttes nå tilbake til Leirvik verft for en oppgradering til den kommersielle versjonen, OptiRAS 2.0.

Selskapet har også startet byggingen av et nytt og større Optiras-anlegg – et kar med 30 meters diameter og 7 meters høyde – som vil være en del av første byggetrinn ved Baring Farsund AS, Norges sørligste landbaserte oppdrettsanlegg. Begge karene vil flyttes fra Stord til Farsund i slutten av januar 2025 og være klar til å ta imot fisk i løpet av våren.

Oppgraderer

Her svømmer fisken i pilotanlegget før den vertikale trengeoperasjonen.

Selskapet hevder at Batch 1 har levert sterke prestasjoner i sjøen ved Bremnes Seashores, lokalitet Prestholmane, i Stavanger. Siden fisken ble satt ut med en vekt på 750 g i slutten av mai, har den vært gjennom tre avlusningsoperasjoner og vise god vekst. Dødeligheten skal også angivelig være lav og appetitten god. Selskapet forventer et eksponentiell vekst men får den endelige evalueringen nærmere jul, når fisken nærmer seg slaktevekt.

I batch 2 var antall fisk i karet doblet og med det var det høyere tetthet enn tidligere. Til tross for det økte trykket på systemet, melder selskapet om sammenliknbare resultater med batch 1. 

Oppgraderingene av OptiRAS 2.0 skal inkludere forbedret filtreringskapasitet, optimalisering av trengeløsningen, samt flere mindre justeringer som skal sikre enda bedre drift og økt effektivitet i anlegget. 

Byggeprosessen i Farsund er allerede i gang, og entreprenører har begynt på det som skal bli grunnmatte og hall for OptiRAS anlegget.

Pilotanlegget vil transporteres til Leirvik Verft via lekter før den går videre sørover.