Proximar har startet salg av sin fisk i butikk i Japan. Foto: Proximar Seafood
Solgte laks til 130 kr kiloen
Proximar Seafood sier de dermed fikk priser på sin første slakt godt over importprisen for norsk laks i Japan.
Tiltak for å håndtere høy turbiditet viser god fremgang.
– Vi kan nå endelig levere innenlandsprodusert atlantisk laks til den japanske befolkningen. Oppnåelsen av premiumpris for vår fisk er nok en bekreftelse på vår forretningsmodell, som viser de betydelige kostnadsfordelene ved lokal produksjon i Japan, sier Joachim Nielsen, administrerende direktør i Proximar Seafood i en kvartalsmelding.
En oppnåelse av en gjennomsnittspris på NOK ~130/kg, tilsvarer ifølge selskapet ca. 10 % premium sammenliknet med importert norsk laks basert på relevante referansepriser.
Turbiditetsutfordringer
Selskapet har tidligere meldt om utfordringer med høy turbiditet i vannet, som har medført redusert fôring og lavere vekst i grow-out-bygningen.
– Ozonanlegget er nå installert og leverer full dosering til én modul (modul C), som viser svært klare resultater og betydelig redusert turbiditet. De siste modulene vil være klare til å motta full dosering denne måneden, og selskapet forventer at turbiditeten vil gå tilbake til normale nivåer etter dette, forteller selskapet.
Kun 80 tonn i år
De lavere vekstratene, sammen med kunders tidsønsker, påvirker selskapets planlagte slaktevolumer for 2024.
Selskapet sier de planlegger å slakte ca. 80 tonn i år, mens de resterende volumene som tidligere var planlagt slaktet i 2024, blir flyttet til første kvartal 2025.
Les mer om Proximar
-
Proximar ansetter daglig leder
-
Biofilterproblemer hos Proximar Seafood
-
Proximar: – Turbiditet er fremdeles en utfordring
-
Første prøveslakting fullført for Proximar
-
Proximar sikret 75 millioner kroner
-
Første salgsavtale på plass godt før første slakting i september
-
Proximar har tredoblet biomassen
-
Sikter mot første slakt i september – distribusjonspartner oppretter egen Proximar-avdeling
-
Tiltak iverksatt etter tap av 50 tusen fisk i tankbrudd
-
50 000 fisk døde etter brudd i tank hos Proximar Seafood
Selskapet opprettholder imidlertid det forventede kombinerte slaktevolumet for 2024/2025 på 4 700 tonn. Proximar forventer fortsatt at full kapasitet for fase 1 på 5 300 tonn vil bli nådd i 2027.
Lanserte merkevare
Proximars merkevare og logo ble offisielt lansert i Japan i oktober på et lanseringsevent hos selskapets partner Marubeni Corporation i Tokyo, med 18 mediekanaler til stede.
– Ekstern oppmerksomhet etter lanseringen har vært svært sterk, noe som har økt bevisstheten og skapt ytterligere interesse. Gjennom salg i supermarkeder blir det lagt vekt på merkevaren og produktet, noe som bygger forbrukerbevissthet. Selskapet mener at den sterke entusiasmen for «Fuji Atlantic Salmon» i Japan delvis skyldes at de er den første og eneste leverandøren av innenlands atlantisk laks, kombinert med plasseringen ved foten av Mount Fuji, sier Nilsen.