Første fisk ut, og under nytt brand.

Første prøveslakting fullført for Proximar

De melder de nå har solgt den første laksen til det japanske markedet under merket Fuji Atlantic Salmon.

Publisert Sist oppdatert

Slaktingen skal ifølge selskapet være den første slakting av japansk produsert atlantisk laks.

Den slaktede laksen hadde en gjennomsnittsvekt på ca. 4 kg HOG med 100 % superior-kvalitet.

Proximar bekrefter at prisoppnåelsen er i tråd med selskapets forventninger om premiumpriser sammenlignet med importprisen til Japan for norsk atlantisk laks.

Fisken går ut til kunder i Stor-Tokyo-området.

– Dette var en prøveslakting på omtrent 1,2 tonn, for å bekrefte at alt utstyr og prosesser fungerer jevnt. Proximar planlegger å starte daglig slakting i slutten av oktober, sier Joachim Nielsen, administrerende direktør i Proximar Seafood.

Første slakte-batchen var på 1,2 tonn.

Lanserer nytt merke og logo

Slik ser den nye logoen til Proximar Seafood ut.

Parallelt med den første slaktingen lanserer Proximar sitt merkenavn og logo – Fuji Atlantic Salmon.

– Fuji-fjellet er et ikonisk landemerke i Japan, og området er kjent for høy kvalitet på vannressurser. Beliggenheten til Proximar ved foten av Fuji-fjellet antas å ha en positiv verdi i markedsføring og merkevarebygging, ikke bare i Japan men også i hele Asia-regionen, sier Nielsen.

Øker salgsinnsatsen

Proximar har en 10-årig salgs- og distribusjonsavtale med Marubeni. Allerede i juni inngikk Marubeni den første salgsavtalen med en kunde som spesialiserer seg på sjømat.

Det langsiktige målet for Proximar er 5 300 tonn (HOG) per år i fase 1, med en gradvis opptrapping fra den første slaktingen.

Forventede slaktevolumer for 2024 og 2025 er kombinert ~4 700 tonn (HOG).