Advokat: Tillatelses-stoppen for landbaserte anlegg er ulovlig
- Det er nå grunnlag for å slå fast at Nærings- og Fiskeridepartementets beslutning om å stanse behandlingen av søknader om landbaserte akvakulturanlegg er ugyldig. Myndighetene vil ha plikt til å behandle nye søknader som sendes inn.
Dette er en kommentar skrevet av advokat (H) Halfdan
Mellbye, fra SANDS Advokatfirma.
19. desember 2022 innførte
Nærings- og Fiskeridepartementet stans i saksbehandlingen av nye landbaserte akvakulturanlegg.
Stansen ble innført ved tilføyelse av en ny § 7-3 i laksetildelingsforskriften.
Bestemmelsen begrenset stansen til 20. juni 2023.
I mai kom så NFD med en «løypemelding» der tidsgrensen i forskriften ble fjernet slik at det er en stans på ubestemt tid. NFD indikerte at grensen mellom oppdrett på land og oppdrett til sjøs ikke er så problematisk som man mente i desember. Man ville imidlertid utvide stansen inntil det ble utarbeidet et nytt regelverk med såkalte «funksjonkrav» for landbaserte anlegg. Signalet var fortsatt at det var snakk om en rask avklaring innen 20 september 2023. Samtidig ble det sendt ut et forslag til rammer for ny forskrift – uten at «funksjonskravene» ble beskrevet.
I denne uken har så statssekretæren i NFD uttalt seg om fremdriften i arbeidet med funksjonskrav. Arbeidet vil ta tid og NFD vil ikke si noe om når det kan forventes ferdig. Når det er ferdig skal det sendes på høring, og det vil selvsagt også gå tid med bearbeidelsen av høringssvar.
Den halvårige stansen i behandling av tillatelser til landbaserte anlegg har altså utviklet seg til det som i realiteten er en opphevelse av gjeldende ordning for tildeling av akvakulturtillatelser på land inntil et helt nytt regelverk er utviklet og vedtatt.
Når dette viser seg å være det reelle innholdet bestemmelsen om stans i laksetildelingsforskriften § 7-3 er dette en ugyldig forskriftsbestemmelse. Det er to grunner til det.
1. Forskriftsbestemmelsen er vedtatt uten den saksbehandling som kreves etter forvaltningsloven kap. VII om forskrifter.
Det aller viktigste i denne sammenhengen er at forslaget om konsesjonsstopp aldri er sendt på høring. Det er sikkert en begrunnelse for at NFD mener det er nødvendig å stanse behandlingen av søknader i påvente av nytt regelverk. Denne begrunnelsen vil det selvsagt være sterke synspunkter på hos organisasjoner, næringsutøvere m.fl. Poenget med en høring er nettopp at ulike synspunkter på et slikt sentralt spørsmål kommer frem og drøftes før myndighetene tar stilling til om saksbehandlingen skal stanses.
Det er mulig at NFD i desember 2022 oppfattet at saken hastet, men det kunne det selvsagt vært gjennomført en høring om konsesjonsstoppen før ny forskriftsendring ble iverksatt i juni 2023.
I et tilfelle som dette vil normal saksbehandling selvsagt være at eksisterende ordning med løpende saksbehandling står inntil det skiftes ut av nye tildelingsregler som er vedtatt etter en forsvarlig saksbehandlingsprosess i tråd med forvaltningslovens regler.
2. Tillatelsesordningen for landbaserte anlegg ble presentert for Stortinget i St. meld. 16 (2014-2015). En enstemmig næringskomite i Stortinget sluttet seg da til forslaget om at det skulle lages en egen tillatelsesordning for landbaserte anlegg og at det ikke skulle kreves vederlag. Det skal tungtveiende grunner til for at NFD i realiteten opphever den ordningen Stortinget har sluttet seg til.
Realiteten er nå at den ordningen Stortinget sluttet seg til er opphevet uten at dette har vært gjennom en ordentlig saksbehandling. I et tilfelle som dette vil normal saksbehandling selvsagt være at eksisterende ordning med løpende saksbehandling står inntil det skiftes ut av nye tildelingsregler som er vedtatt etter en forsvarlig saksbehandlingsprosess i tråd med forvaltningslovens regler.
Som jeg her har vist er de rettslige manglene ved behandlingen av «konsesjonsstoppen» for landbaserte anlegg helt grunnleggende. Vedtaket om forskriftsendringer er derfor ugyldig.
Konsekvensen er at Fiskeridirektoratet her plikt til å behandle nye søknader om akvakulturtillatelse på land etter laksetildelingsforskriften §§ 7-1 og 7-2.
Les mer om tillatelsesstopppen
-
Funksjonskravene til landbasert oppdrett baserer seg på syltynt kunnskapsgrunnlag
-
Forslag til vedtak: Vestland fylkeskommune ber om oppheving av stans i landbasertløyver
-
– Nytt regelverk vil få utilsiktede virkninger
-
– Sterkt urimeleg å verta pålagt reinsing
-
Vil ha bort behovsprøving for stamfisk
-
Dette sier Myrseth om regelverket for landbaserte anlegg
-
Stortingsrepresentant purrer ministeren på landbasert-regelverk
-
Ministeren: - Vil ikke sette frist for gjenåpning av landbasert-søknader
-
Vil starte med oppdrettsbleke på land: Fylkeskommunen spør departementet om de kan starte søknadsbehandling
-
Andfjord Salmon frykter funksjonskrav skal få tilbakevirkende kraft - Kan gjøre det umulig å bygge